خلاصه طرح
اين تحقيق در سال 1377 در بيمارستان نور و حضرت علی اصغر واقع در شهر اصفهان با اين فرضيه که در ماههای محرم، صفر و رمضان آمار اقدام به خودکشی نسبت به ماههای ديگر قمری تفاوت معنیداری را نشان میدهد انجام شد. به علت اينکه در اين سه ماه جلسات مذهبی بيشتری برگزار میگردد و مردم رابطه خاصی با مبداء هستی برقرار میکنند، تا حدی از اين زندگی مادی رهايی يافته و غرق در دريای بيکران معنوی شده و از نااميدی آنان کاسته و در نتيجه باعث کاهش اقدام به خودکشی میگردد. توضيح اينکه در بيمارستان مذکور بخشی به عنوان بخش مسمومين وجود دارد که تمام افرادی که در شهر اصفهان و حومه آن اقدام به خودکشی میکنند برای درمان به اين بخش ارجاع میشوند. برای بررسی فرضيه مذکور تمام اشخاصی که به مدت ده سال به علت مسموميت عمدی بستری شده بودند پرونده آنان بررسی گرديد که بالغ بر 9794 نفر که از اين تعداد 3835 مرد و 5959 زن بودند. سپس دادههای جمعآوری شده توسط کامپيوتر مورد تجزيه و تحليل آماری قرار گرفت که فرضيه مذکور در مورد مردان و در کل (زنان و مردان) معنیدار شد و نشان داد که در اين سه ماه آمار اقدام به خودکشی در مردان و در کل کاهش پيدا میکند.